Blog

Har Danmark endelig fundet sin plads i bilindustrien?

Har Danmark endelig fundet sin plads i bilindustrien?

De fleste husker nok det katastrofale øjeblik, hvor Hope Whisper – den danskproducerede elbil – trillede af banen til verdenspremieren i Forum. Et øjeblik, der på sin vis meget godt illustrerer Danmarks historiske rolle indenfor bilproduktion.

Bevares, Danmark har da haft midlertidige succesoplevelser som bilproducent. Tilbage i 1920’erne var Danmark faktisk en betydelig bilproducent på det globale marked; i høj grad takket være Ford, som havde placeret en samlefabrik i København. Fabrikken var aktiv fra 1924- 1965, og i perioden blev der produceret og samlet mere end 325.000 biler på fabrikken.

Det lyder måske ikke af meget i dag, men her skal man huske på, at fabrikkerne dengang ikke var nær så effektive, som det er tilfældet i dag. Ford er sågar ikke den eneste producent af biler, der har haft fabrik på Dansk jord, og samlet set er der produceret over 1 million biler i Danmark i årenes løb.

Danske bilmærker har til gengæld aldrig oplevet den store succes. Det gælder f.eks. føromtalte Hope Whisper, som paradoksalt nok mistede håbet allerede ved præsentationen – eller den danske Ellert, der var en blanding af en elbil og en motorcykel, og som havde ry for at gå i brand eller ligefrem eksplodere.

Gennem de sidste mange år har Danmark holdt sig helt fra bilproduktion, og ej heller i dag bliver der hverken produceret danske eller udenlandske biler i Danmark.

Ny dansk vinkel på bilproduktion

Det betyder dog ikke, at Danmark ikke har en finger med i spillet, når det kommer til bilproduktion. Danske Universal Robots, der producerer en lang række forskellige robotsystemer, er nemlig i stigende grad begyndt at levere cobots til flere af de største bilproducenter på markedet. Cobots kan bruges til flere formål i bilproduktionen; herunder til tunge løft eller som svejserobot.

Cobots er interessante for bilproducenterne, da de hjælper til at skære en betydelig del af produktionstiden. Og med flere millioner biler på samlebånd er det ikke uvæsentligt, om det tager 35 eller 85 sekunder at polere bilen på fabrikken.

Det betyder altså, at Danmark – med Universal Robots i spidsen – har fundet en ny vinkel på bilproduktion, hvor vi faktisk er med helt fremme. Danmark er et foregangsland ift. robotteknologi, og det har bilproducenterne fået øjnene op for. Selv om det måske ikke er til at se udadtil, er Danmark derfor igen en vigtig brik i bilproduktionen – alt sammen takket være vores innovative robotteknologier.