Blog

Guide: Sådan starter du en webshop med fokus på mode- og livsstilsprodukter

Drømmer du om at starte en webshop, der sælger mode- og livsstilsprodukter? Så handler det langt hen ad vejen om at kende markedet og have styr på online markedsføring. Herunder følger en guide til, hvordan du kommer i gang.

Det kan være svært at etablere en ny webshop på et marked, der er forholdsvist mættet. I Danmark har vi masser af webshops, der sælger mode- og livsstilsprodukter, hvorfor det kan synes som et vanskeligt marked at begive sig ud på.

Alene dét faktum, at det typisk ikke er de billigste produkter at bestille hjem, betyder, at det kan virke uoverskueligt. Det første, du skal tage stilling til, er derfor, om du ønsker at bruge penge på at bestille et varelager hjem, eller om du hellere vil fokusere på dropshipping.

Dropshipping eller eget lager?

Den billigste og nemmeste måde at komme i gang med din egen webshop på, er at fokusere på dropshipping. Med dropshipping undgår du, at du skal bestille et varelager hjem selv, hvorfor der er færre omkostninger forbundet med en dropshipping webshop.

Ulempen ved dropshipping er imidlertid, at du ikke selv er herre over at pakke og sende dine ordre, men du står alligevel til ansvar, hvis noget går galt. Fordelen er, at du ikke behøver at have et fysisk lager, da din webshop blot fungerer som mellemmand.

Samtidig er der ikke en lige så stor avance på produkterne, når du vælger dropshipping. Alligevel kan det være en fornuftig løsning, hvis du ønsker at teste markedet af, før du selv bestiller et dyrt varelager hjem.

Hvilken platform skal du vælge?

Hvis du vil etablere en webshop, er der mange ting, du skal tage stilling til. Du skal eksempelvis besutte dig for, hvilken platform du vil basere din webshop på. Der findes masser af shopløsninger, og langt hen ad vejen handler det om præferencer.

WordPress er en god og gratis løsning til etablering af en webshop, men det er ikke altid den bedste løsning, da WordPress oprindeligt er bygget som en blog-platform, hvorfor det ikke er en decideret shop-løsning.

Se eksempler på WordPress hjemmeside priser her »

Hvis du ønsker en dedikeret webshop-løsning, vil du i visse tilfælde være bedre tjent med enten PrestaShop, Magento eller Shopify. De to førstnævnte er gratis open source-løsninger, mens Shopify kræver et medlemskab.

I sidste ende handler det om præferencer, da alle systemer stort set har de samme funktioner. Det handler altså mere om, hvilke krav du har til kontrolpanelet, og dit valg bør derfor bero på, hvad du føler dig mest tryg ved.

Hvordan skaffer du kunder?

Når du har valgt en platform, som du vil basere din webshop på, kommer du til det næste punkt – hvordan vil du skaffe kunder til din webshop? Her kommer online markedsføring ind i billedet. Der findes mange forskellige discipliner indenfor online markedsføring, men der er forskel på, hvilke der er mest effektive i netop dit tilfælde.

Du kommer næppe uden om, at du er nødt til at teste forskellige metoder og discipliner indenfor online markedsføring af, før du finder ud af, hvilke der virker din webshop. Der er dog visse metoder, du altid bør gøre brug af.

Organisk søgemaskineoptimering er blandt de absolut mest effektive – og det gode er, at det ikke behøver at koste andet end din tid. Søgemaskineoptimering forkortes også SEO og er en disciplin, som går ud på at optimere din hjemmeside med henblik på at skabe de bedste forudsætninger for at opnå gode placeringer i søgeresultaterne.

Det handler om alt fra din hjemmesides tekniske fundament til indhold, links og billeder. Du kan gøre meget selv, hvis du er god til at skrive, men du bør være opmærksom på, at det er tidskrævende.

Når du har fundet de marketing-metoder, der fungerer for din webshop, handler det om at være kontinuerlig og vedholdende. Der findes metoder, der kan sikre dig salg med det samme, mens SEO er en langsigtet metode.