Livsstil

Konkrete målsætninger gør løbetræningen nemmere

Konkrete målsætninger gør løbetræningen nemmere

Løbetræning er hårdt og udmattende. Derfor kan det sommetider være vanskeligt at opretholde motivationen. Der findes dog diverse tricks, der kan gøre det en kende nemmere.

Eksempelvis bliver det typisk nemmere at komme ud over stepperne, hvis du har god musik i ørerne. Der findes dog også andre metoder, der er mere effektive, hvis du finder det vanskeligt at holde motivationen oppe.

Ugens Tip: Vil du gerne tjene penge på aktier og få investeret din opsparing? Få en Gratis Investeringsplan på 2 minutter- klik her

De fleste garvede løbere kan desuden vedkende sig, at konkrete målsætninger gør løbetræningen markant nemmere. Det medfører nemlig, at du løber med et formål, og ikke blot at løbe.

Hvis ikke, du allerede har forsøgt dig med konkrete målsætninger, så er det en anbefalelsesværdig metode. Det er dog vigtigt, at du sætter realistiske mål, der passer til både din løbestil og dit konditionsniveau.

Små skridt er bedre end ingen fremgang

Når du skal sætte dine mål, så er det vigtigt, at du tager det i små skridt. Sæt store mål, men sæt også mindre delmål. Det gør, at du vil hungre mere efter at nå det næste mål, hvis det er tæt på.

Der er mange, der har en tendens til at sætte for høje mål. Det betyder ofte, at de taber motivationen igen kort efter, at de har genvundet den. Det kan du undgå ved at have mindre mål.

Derfor anbefales det, at du sætter flere, men mindre mål. Det vil medføre, at du når dine målsætninger oftere, hvilket sikrer, at du holder motivationen oppe og glæder dig til at snøre løbeskoene.

Hvis du er relativt ny inden for løbetræning, så kan det være vanskeligt at sætte mål. Det er blot med til at understrege det faktum, at det bør gøres med omhu.

Brug en løberegner til at sætte mål

En god måde at udforme dine mål er, at bruge en løbeberegner til at udstykke dem. Eksempelvis kan du indtaste, at du ønsker at løbe en distance på 5 km. på 35 min. Det vil give dig en hastighed pr. km., du kan arbejde efter.

Det er nemmere at løbe efter en tid pr. kilometer frem for en tid for hele distancen. Under løbesessionen kan du passende holde øje med tiden på et pulsur, så du ved, om du skal løbe hurtigere eller du er inden for tidsrammen.

Der findes mange af sådanne løbeberegnere. Nogle af dem er mere avancerede end andre. Er du ny inden for løb, så bør du benytte dig af en nem og brugervenlig løbeberegner.

Skriv dine mål ned – det styrker seriøsiteten

Når du sætter mål for din løbetræning, så bør du skrive dem ned. Ikke på en PC, men derimod gerne i en lille bog, så du kan krydse dem af i takt med, at du opnår dem.

Det styrker seriøsiteten, at du skriver dem ned. Nedfældes de ikke, så glemmes de også hurtigt. Derfor bør du også nedfælde samtlige mål – både dine store hovedmål og dine mindre delmål.

Uanset hvad, så er der naturligvis ikke nogen vej udenom, at det kræver selvdisciplin at nå sine mål. Det er særligt noget, der er aktuelt, når det kommer til fysisk udfordrende mål såsom løbetræning.