4 måder at forblive social på i den digitale tidsalder
Den hurtige udvikling af internettet og de teknologiske fremskridt i dette århundrede har ført til skabelsen af en onlineverden. Mennesker befinder sig nu mellem det fysiske og det digitale, hvor vores mobiltelefoner og AI-enheder (kunstig intelligens) holder os forbundet hver eneste time i døgnet.
Selv om denne udvikling har åbnet flere døre og giver os mulighed for at interagere mere end nogensinde før, får onlinetilværelsen ironisk nok mange til at føle sig ensomme og isolerede. Bekæmp denne tendens med disse fire måder at forblive social på i den digitale tidsalder.
Sociale medier engagement
Sociale medier, som vi kender dem i dag, begyndte i 1997 med en platform ved navn SixDegrees. Denne hjemmeside var designet specielt til digital interaktion: Brugerne kunne oprette en profilside og komme i kontakt med andre profiler på netværket via beskeder.
Moderne sociale medieplatforme bruges stadig primært til at kommunikere, hovedsageligt med venner og familie. Beskeder er stadig den vigtigste kommunikationsmetode, men man kan også bruge reaktioner som en øjeblikkelig måde at vise sine følelser på.
Brugere kan også uploade midlertidige fotos, som giver et visuelt indblik i din hverdag, uanset hvor langt du er fra dine forbindelser.
Virtuelle videomøder
Sociale medier er en fantastisk måde at holde sig opdateret med sine venner på i den digitale tidsalder. Men det kan være en passiv form for informationsformidling, og det er ikke en erstatning for fysisk interaktion.
Virtuelle videomøder er en meget mere grundig måde at socialisere med venner og familie på. Platforme som Zoom kan bruges til at forbinde mennesker fra hele verden til en central videochat. Det gør det muligt at tale sammen ansigt til ansigt, selv om man er langt fra hinanden.
Online nichefællesskaber
Håber du at finde nye forbindelser og samtidig vedligeholde dine eksisterende relationer? Du kan overveje at blive medlem af niche-onlinefællesskaber, hvor du kan komme i kontakt med andre ligesindede.
LinkedIn er et eksempel på et onlinefællesskab. Denne internationale platform giver folk over hele verden mulighed for at netværke med hinanden, enten gennem karriereforbindelser eller ved at søge efter en bestemt branche.
Spilbranchen er velkendt for sine digitale fællesskaber. F.eks. giver online-bingoverdenen via chatrooms og apps stadig det samme fællesskab som i de fysiske bingohaller. På samme måde kan videospillere gå sammen om virtuelle udfordringer som f.eks. fantasy-quests, der minder om formatet i samarbejdsbaserede brætspil.
Virtuelle events og foredrag
En anden måde at forblive social på i den digitale tidsalder er at udforske sine passioner ved at deltage i virtuelle arrangementer og foredrag.
Der er en voksende tendens til webinarer, drevet af dette årtis overgang til mere hjemmearbejde, som har ført til, at nogle har helt fjerne karrierer. Uanset hvor du befinder dig, giver internettet dig mulighed for at se foredrag og deltage i interaktive diskussioner om en lang række emner.
Disse virtuelle begivenheder spænder fra forretningstips og uddannelsesseminarer til motiverende taler og masterclasses.
Ved at udnytte de fællesskabsstyrede onlineplatforme bliver det meget nemmere for brugerne at forblive sociale i den digitale tidsalder.